torsdag 16 oktober 2008

Skaparhelg!!!

Jag har i helgen varit på Slöjdklubbsledarutbildning med Hemslöjden. Utbildningen var i Jönköping vilket även innebar hotellövernattning. Två dagars slöjdande tillsammans med ett gäng kreativa mysia människor och hotellfrukost, helt suveränt avbrott i vardagen.

Denna helg handlade om mjuka material. Förrutom teori med hur en slöjdklubb kan fungera och ansvar som vi vuxna har i närheten av barn handlade helgen om djurens spår, tryck, broderi bland annat.

Här har jag täljt stämplar som jag sedan tryckt med, en slöjdlärare som jag som är utbildad i slöjd och inte textil och trä och metallslöjd blr överlycklig av ett projekt som detta.






Vi sydde och broderade även nålbrev att förvara våra nålar i så att man alltid kan ha med sig ett kitt - redo för att brodera och sy. Jag har blivit frälst att arbeta i kläde och vadmall.

Jag testade även att sy skarvsöm och detta blev en liten nåldyna, ibland är det helt unhderbart att sätta tänderna i gammalt hederligt hantverk.

Under helgen lärde jag mig även att virka ryavirkning, varför har jag inte lärt mig detta tidigare???


Bilden är helt fruktansvärd och färgerna stämmer inte men för att visa vad det blev.
Nu ska jag iväg och ha Slöjdklubb i Varberg med 13 ungdommar mellan 7 och 14 .
















Inga kommentarer: